Traject STRESS-TE-LIJF

Hoe blijf je staande als je je zorgen maakt over je kinderen, je ouders, je baan of gezondheid? Veel mensen krijgen hier stress van. We weten dat een klein beetje stress niet erg is, maar als stress langere tijd aanblijft dit niet goed voor je gezondheid is. Chronische of langdurige stress ondermijnd het immuunsysteem en maakt je vatbaarder om ziek te worden, wat in deze tijd van corona niet handig is. Daarnaast werkt langdurige stress depressie en burn-out in de hand.

Wat zijn klachten/symptomen bij langdurige stress?

Lichamelijke klachten
•    Vermoeidheid
•    Slecht slapen
•    Hoofdpijn, spierspanning in de nek of rug
•    Hartkloppingen, hoge bloeddruk
•    Veel zweten en trillen
•    Minder weerstand, snel verkouden

Psychische klachten
•    Opgejaagd gevoel
•    Prikkelbaar, geïrriteerd, kort lontje
•    Huilbuien
•    Piekeren
•    Je voelt je angstig
•    Lusteloos/futloos
•    Moeite met concentratie
•    Je voelt je onzeker
•    Schuldgevoelens

Gedachten
•    Negatieve gedachten zoals: ‘Ik ben een loser, ik ben niks waard.
•    Angstgedachten: ‘Ik kan het niet, het komt niet meer goed’
•    Zelfopoffering: ‘Okee, dan doe ik het wel weer’

Gedrag
•    Vermijding van sociale contacten
•    Minder presteren, meer fouten maken
•    Veel eten of juist te weinig eten
•    Steeds meer roken 
•    Meer behoefte aan genotmiddelen zoals overmatig cafeïne, alcohol of drugs
•    Geen zin meer in seks
•    Overmatig social media gebruik

Als jij van bovenstaande klachten, meerdere herkent en je het lastig vindt om hier zelf verandering in te brengen, dan is het goed om hier hulp bij te zoeken. Er zijn tal van zelfhulpboeken om mee aan de slag te gaan, maar soms is een stok achter deur nodig om door te zetten en dan kan het helpen om dit aan de hand van begeleiding aan te gaan.
In mijn praktijk bied ik het traject ‘Stress te lijf’ aan. Dit is een traject van 5 gesprekken waarin je inzicht krijgt in niet helpende patronen en je leert hoe je dit anders kunt doen en beter kunt dealen met stress. 

Wat levert het op:              inzicht en handvatten voor verandering van stresspatronen
Hoe lang duurt het:           5x een uur, om de week
Wat kost het:                     200 euro
Wat vraagt het van jou:     openheid en motivatie om naar je eigen gedrags- en gedachtepatronen te kijken en bereidheid voor tussentijdse opdrachten.

Mocht er sprake zijn van een depressie of burn-out, dan is dit traject niet toereikend. Het is dan aan te raden een therapietraject te starten, dit bied ik ook aan in mijn praktijk. Voor vragen kun je contact opnemen via onderstaand formulier. 

Aanmelden van Traject STRESS-TE-LIJF, kan ook via het contactformulier of een mailtje sturen, met vermelding Stress-te-lijf.