17 jun
2020

Week van de HSP dag 3: Balans

Gister schreef ik over hoe jij je batterijtje oplaad, waar krijg jij energie van, in de rust of juist in contact met anderen? Dit is goed om te weten voor jezelf. Dat heeft te maken met wat jij nodig hebt. Zodat jij genoeg energie hebt. Want begin jij de dag met een half opgeladen batterij, betekent dat ook dat jij sneller door je energie heen waardoor je vatbaarder bent voor overprikkeling, wat vervolgens weer energie kost en zorgt voor een overbelast stresssysteem. Nou is dat voor één keer niet erg en gebeurt dat ook af en toe, maar als dat structureel gebeurt ben je vatbaarder voor zowel psychische klachten als lichamelijke (vaak ondefinieerbare) klachten. Het één heeft dus met het ander te maken.

Balans is een sleutelwoord!

Dat begint bij inzicht in wat jouw prikkels zijn of oververmoeidheid in de hand werkt. Als je dat weet is de tweede stap je bewust zijn wanneer jij je grens bereikt en die in acht houden en zorgen dat je batterijtje weer oplaadt! Dit is de zelfzorg.
Balans in datgene wat eruit gaat (aan energie) en wat erin komt (energie opladen).
Dit heet zelfzorg, en jij bent zelf degene die daarvoor verantwoordelijk is. Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen grens in wat je aankunt aan prikkels of zorg voor een ander en niemand anders kan dat voor jou bepalen en over het algemeen is er ook niemand die daar voor zorgt, eigen verantwoordelijkheid dus om overprikkeling te voorkomen.

Wees mild voor jezelf

De ene persoon kan meer aan dan de ander, dat is een gegeven. Daar kun je soms tegenaan lopen als je in gesprek bent met iemand anders. Mensen kunnen elkaar vaak mooie adviezen geven, en dat is natuurlijk fijn om tips te krijgen hoe je met lastige dingen kunt omgaan, maar wat bij een helpt, helpt bij jou misschien niet, waardoor je teleurgesteld kunt worden, in verwarring of zelfs negatieve gedachten over jezelf kunt krijgen, misschien herken je bij jezelf een moedeloosheid of ben je aan het eind van je spanningsboog. En dat is heel begrijpelijk, want het soms ook echt ingewikkeld om als HSP-er te dealen met zoveel prikkels op een dag, zeker in een maatschappij die veel prikkels met zich meebrengt en veel van ons vraagt. Belangrijk is inzicht in je eigen balans, wat helpt het beste voor jou en daar je verantwoordelijkheid in nemen. Maar wees ook mild voor jezelf op het moment dat het even niet lukt geef jezelf niet op de kop dat het weer niet is gelukt, maar geef jezelf de ruimte en wees aardig voor jezelf!

Mijn ervaring

Ik zal vandaag nog een voorbeeld geven hoe dat bij mij in zijn werk gaat. 
Ik ben echtgenote en moeder van 4 kinderen, toen mijn kinderen klein waren ben ik heel wat jaren gastouder geweest, ik had naast mijn eigen kinderen tijdens schooldagen verschillende kinderen die ik opving. Dat was soms best druk en over prikkels gesproken… de een wilde kleuren, de ander wilde nog iets drinken, de tv stond aan, even een kindje verschonen en tegelijkertijd kwam er een ander kindje met een wond in de knie binnen die verzorgd moest worden. Poeh… als ik het zo opschrijf denk ik: ‘Ja, dit kost energie om in goede banen te leiden’. Aan het eind van een opvang-dag was ik dan ook echt moe en had de prikkels van de dag te verwerken. Ik hield mijn balans in de gaten. Ik wist wat ik nodig had. Als de kinderen nog op school waren en de kleintjes lagen op bed, dan ging ik vaak even rustig met een kopje thee zitten of in het zonnetje buiten even opladen. Dit hielp mij om uitgerust alle kinderen uit school te ontvangen. Het was vaak een gezellige drukte als ze er waren, ik wist dat ik niet alles perfect kon doen, ook al ben ik van mezelf redelijk perfectionistisch aangelegd. Ik sprak met mezelf af dat het okee was om bepaalde dingen niet te hoeven doen. Als één van de kinderen zei dorst te hebben, zei ik dat ze zelf wel drinken mochten inschenken, ik hoefde niet voor iedereen te rennen. En op dagen dat mijn prikkelbalans onder druk stond en mijn huis vol was met kinderen, dan wist ik dat ik het nodig had om gewoon lekker op de bank bij de kinderen te gaan zitten, soms keek ik gezellige mee met de Cars-films of was beschikbaar als een kind even wilde kletsen. Het ging natuurlijk niet altijd goed, ik ben ook wel eens over mijn eigen grens gegaan, dan had ik weer bij te sturen.

Nu zijn de kinderen ouder en allemaal van de basisschool af ze wonen allemaal nog thuis. Ik heb mijn eigen praktijk aan huis voor psychologische hulpverlening. Dit vraagt ook om balans te houden en mijn eigen grenzen te respecteren en in acht te houden. Een van de kwaliteiten die ik herken van mijn HSP is dat ik vaak haarfijn aanvoel wat een ander nodig heeft en dat is heel fijn. Maar de valkuil daarvan voor mij is dat ik snel nog even iets voor één van mijn kinderen wil doen, terwijl ik eigenlijk moet zorgen dat mijn eigen energiepeil op orde is om mijn cliënten te ontvangen. Doe ik dat niet, dan ren ik mijzelf voorbij. Ik zit nu dus nog steeds regelmatig met mijn kopje thee even op te laden of ga wandelen in het bos. Zo houd ik balans in mijn leven om niet ‘overprikkeld’ te raken. En heb ik toch een pittige dag gehad, dan weet ik dat ik mijn avondactiviteit moet afzeggen om weer op te laden (mijn eigen verantwoordelijkheid nemen).

Cruciale elementen

Balans, eigen verantwoordelijkheid en een beetje aardig zijn voor jezelf zijn toch wel cruciale elementen om als HSP-er bestand te kunnen zijn tegen overprikkeling.

Winactie boek

Wil je meedoen aan de winactie: Aan het eind van deze week verloot ik het boek Eerste hulp bij hoogsensitiviteit, wil je meedoen met de winactie like FB pagina van PraktijkYourPower en post een berichtje dat je wilt meedoen, of volg het Instagram account van nicole.praktijkyourpower en reageer onder de post van de winactie. Zaterdag 20 juni maak ik de winnaar bekend.